Är nätdejting kvinnornas marknad?


Ett klagomål som ofta hörs från män som provar nätdejting för första gången är att “ingen svarar på mina mejl!”. De flesta dejtingsajter strävar efter att ha ungefär lika många kvinnor som män registrerade, men sanningen är att de flesta har en övervikt på den manliga sidan (i ett av våra tester uppmätte vi en ratio på 1:3 kvinnor mot män). Detta, kombinerat med att män traditionellt ska vara de som “tar första steget”, gör att många upplever det som att nätdejting är kvinnornas marknad – att kvinnor bara kan registrera sig, luta sig tillbaka och välja och vraka bland inkommande mejl.

Möjligen finns det en gnutta sanning i detta, men det finns ett annat underliggande problem som sällan talas om. Efter att ha talat med ett antal kvinnliga nätdejtare kan vi på Dejtingsajtguiden konstatera att många män är väldigt aggresiva i sitt nätdejtande. Detta kan exempelvis yttra sig i att de “massproducerar” mejl och skickar till alla kvinnor de stöter på, eller att de skickar “flirtar” till allt och alla, t.o.m. flera gånger. Detta går givetvis ut över dem som är lite mer försiktiga, eftersom det innebär att många kvinnor praktiskt taget bombarderas av uppmärksamhet och därför kanske missar en del som annars hade varit intressant. (Läs gärna vår artikel “Första kontakten? Så här gör du!” för tips på hur du ska skriva när du tar kontakt)

Vårt bästa råd för att komma till rätta med det här problemet är att dejtingsajterna försöker begränsa kontaktmöjligheterna lite. Exempelvis kunde det finnas en gräns på att skicka 5 inledande mejl per dag (ingen gräns när konversationen väl är igång), och samma sak på “flirtar” och andra funktioner. De kunde även tillhandahålla tips för att göra det inledande mejlet personligt och intressant, för att på så vis minska antalet ointressanta mejl. Vi tror att många sajter skulle vinna på att ge nya användare i “grundkurs” i nätdejting och lära ut hur de ska göra för att få en så bra upplevelse som möjligt.

Skriv en kommentar