Är nätdejting kvinnornas marknad?


Ett klagomÃ¥l som ofta hörs frÃ¥n män som provar nätdejting för första gÃ¥ngen är att “ingen svarar pÃ¥ mina mejl!”. De flesta dejtingsajter strävar efter att ha ungefär lika mÃ¥nga kvinnor som män registrerade, men sanningen är att de flesta har en övervikt pÃ¥ den manliga sidan (i ett av vÃ¥ra tester uppmätte vi en ratio pÃ¥ 1:3 kvinnor mot män). Detta, kombinerat med att män traditionellt ska vara de som “tar första steget”, gör att mÃ¥nga upplever det som att nätdejting är kvinnornas marknad – att kvinnor bara kan registrera sig, luta sig tillbaka och välja och vraka bland inkommande mejl.

Möjligen finns det en gnutta sanning i detta, men det finns ett annat underliggande problem som sällan talas om. Efter att ha talat med ett antal kvinnliga nätdejtare kan vi pÃ¥ Dejtingsajtguiden konstatera att mÃ¥nga män är väldigt aggresiva i sitt nätdejtande. Detta kan exempelvis yttra sig i att de “massproducerar” mejl och skickar till alla kvinnor de stöter pÃ¥, eller att de skickar “flirtar” till allt och alla, t.o.m. flera gÃ¥nger. Detta gÃ¥r givetvis ut över dem som är lite mer försiktiga, eftersom det innebär att mÃ¥nga kvinnor praktiskt taget bombarderas av uppmärksamhet och därför kanske missar en del som annars hade varit intressant. (Läs gärna vÃ¥r artikel “Första kontakten? SÃ¥ här gör du!” för tips pÃ¥ hur du ska skriva när du tar kontakt)

VÃ¥rt bästa rÃ¥d för att komma till rätta med det här problemet är att dejtingsajterna försöker begränsa kontaktmöjligheterna lite. Exempelvis kunde det finnas en gräns pÃ¥ att skicka 5 inledande mejl per dag (ingen gräns när konversationen väl är igÃ¥ng), och samma sak pÃ¥ “flirtar” och andra funktioner. De kunde även tillhandahÃ¥lla tips för att göra det inledande mejlet personligt och intressant, för att pÃ¥ sÃ¥ vis minska antalet ointressanta mejl. Vi tror att mÃ¥nga sajter skulle vinna pÃ¥ att ge nya användare i “grundkurs” i nätdejting och lära ut hur de ska göra för att fÃ¥ en sÃ¥ bra upplevelse som möjligt.

Skriv en kommentar